<article>
Дзяцей з аўтызмам лёгка пазнаць па погляду, як бы пагружанага ў сябе, манатоннасці мовы або яе адсутнасці, некалькі стэрэатыпным рухам. Гэта асаблівыя дзеці, нічым не горш за іншых, якія не могуць знайсці сувязь са знешнім светам.
Бацькі дзяцей-аўтыстаў часта спрабуюць знайсці адказ на пытанне, чаму гэта здарылася менавіта з іх дзіцем, а таксама ці можна было гэтага пазбегнуць падчас цяжарнасці ці пасля нараджэння малога. Ёсць некалькі версій, што з'яўляецца прычынай дадзенага сіндрому, аднак ні адна з іх на сённяшні дзень не даказаная. Прынята лічыць, што аўтызм з'яўляецца следствам парушэння развіцця мозгу, храмасомных анамалій або іх генных мутацый.
Парады бацькам дзяцей з аўтызмам
Маме і тату трэба памятаць, што дзіця з аўтызмам, як і любое іншае - гэта індывідуальнасць, таму навучанне трэба будаваць, улічваючы агульныя рэкамендацыі, а таксама маючы на ўвазе спецыфічныя рэакцыі дзіцяці:
- Будзьце лагічныя і паслядоўныя. Калі вы абралі пэўную мадэль паводзінаў з дзіцем - прытрымвайцеся яе. Змена вашых паводзінаў прывядзе дзіця ў разгубленасць і неспрыяльна адаб'ецца на яго эмацыйным стане.
- Будзьце цярплівыя. Паводзіны вашага дзіцяці не зменяцца за адзін дзень або за тыдзень. Можаце завесці дзённік, у якім будзеце запісваць усе (нават невялікія) поспехі дзіцяці. Гэтыя запісы будуць нагадваць вам аб тым, што вы рухаецеся ў правільным кірунку.
- Не карайце дзіця. Дзіця, хворы аўтызмам, не здольны правесці паралель паміж дрэнным паводзінамі і пакараннем, таму проста не зразумее, за што яго лаюць.
- Рабіце з дзіцем фізічныя практыкаванні: яны дапамагаюць знізіць стрэс і прыносяць станоўчыя эмоцыі. Напрыклад, большасць дзяцей з аўтызмам любяць скакаць на батуце.
- На працягу дня ўладкоўвайце дзіцяці перапынкі, падчас якіх яно зможа пабыць адзін. Вы можаце пакінуць яго ў дзіцячым пакоі, у двары і г. д. Абавязкова паклапаціцеся аб тым, каб дзіця знаходзілася ў бяспечнай абстаноўцы і не магло сабе нашкодзіць.
- Набытыя дзіцем новыя навыкі выяўляюцца не адразу. Часам дзіця, навучыўшыся вызначанага дзеяння (напрыклад, хадзіць у туалет дома) не адразу можа ўжыць яго ў іншых галінах свайго жыцця (на прыклад, пайсці ў туалет у школе). Паказвайце дзіцяці, у якіх яшчэ сітуацыях яно можа выкарыстоўваць свае навыкі.
- Пастаянна паўтараць тое, каб дзіця не забывала атрыманыя навыкі і веды. У перыяды стрэсаў і хвароб дзіця можа вярнуцца да сваіх першапачатковых паводзін.
- Размаўляйце з дзіцем павольна, ясна і спакойна. Лепш выкарыстоўваць кароткія выразы, у пачатку якіх прамаўляць імя дзіцяці, каб яно зразумела, што звяртаюцца да яго.
- Калі дзіця абцяжарваецца адказаць вам словамі, знайдзіце іншыя спосабы зносін, напрыклад, з дапамогай малюнкаў або фотаздымкаў. Хваліце дзіця, калі яно робіць поспехі. Гэта можа быць слоўная пахвала, альбо ўзнагароджанне любімай цацкай, праглядам любімага мультфільма і г .д.
Як дапамагчы дзіцяці навучыцца зносінам?
Зносіны мае на ўвазе абмен вербальнымі (з дапамогай слоў) і невярбальнымі (з дапамогай жэстаў, мімікі) паведамленнямі паміж людзьмі. Большасць дзяцей з аўтызмам маюць цяжкасці пры зносінах з іншымі людзьмі.
Вось некалькі парадаў, якія могуць вам дапамагчы:
- Нават калі ваша дзіця не здольна мець зносіны з дапамогай слоў, яно ўсё яшчэ можа падтрымліваць кантакт з навакольнымі з дапамогай гукаў, погляду, жэстаў, малюнкаў, прадметаў і г. д. Паспрабуйце знайсці спосаб зносін, прыдатны вашаму дзіцяці, паспрабаваўшы па чарзе ўсе магчымыя варыянты.
- Калі дзіця не можа самастойна паведаміць пра тое, што яму патрэбна дапамога, для бацькоў бывае прасцей зрабіць нешта замест дзіцяці. Напрыклад, мама не чакае, пакуль дзіця пастараецца само завязаць шнуркі і завязвае іх за дзіця. Так паступаць не пажадана, так як вы не развіваеце ў дзіцяці ініцыятыву. Лепш спачатку спытаць, ці патрэбна дзіцяці дапамога і пры атрыманні станоўчага адказу можаце дапамагчы.
- Старайцеся ўцягнуць дзіця да гульні з іншымі дзецьмі. Дзеці з аўтызмам імкнуцца гуляць у адзіноце, таму бацькі павінны стымуляваць яго мець зносіны з іншымі дзецьмі. Нават калі ваша дзіця злуецца на іншых дзяцей - працягвайце спробы далучыць яго да гульні. Злосць і раздражненне - гэта таксама спосаб зносін і выказвання сваіх эмоцый. Неўзабаве дзіця зразумее, што мець зносіны з іншымі дзецьмі можа быць цікавым.
- Не прыспешваеце дзіця, калі яно выконвае свае паўсядзённыя задачы. Дзецям з аўтызмам патрабуецца некалькі дадатковых хвілін для таго, каб асэнсаваць свае дзеянні.
- Падчас гульняў з дзіцем будзьце яго партнёрам, а не лідэрам. Па меры развіцця навыкаў зносін неабходна таксама фарміраваць у дзіцяці ініцыятыву.
- Заўсёды хваліце дзіця, калі яно пачынае зносіны самастойна. Неўзабаве яно зразумее сувязь паміж пахвалой і сваімі дзеяннямі.
- Стварайце нагоду для зносін. Калі ў дзіцяці ёсць усё, што яму трэба, у яго не будзе стымулу нешта прасіць у дарослых, і, адпаведна, мець зносіны.
- Дазвольце дзіцяці самому вызначыць, калі пара скончыць гульню ці занятак. Сачыце за мімікай дзіцяці - яна можа падказаць вам, калі дзіця стамілася ці яму надакучыла гуляць з вамі. Калі дзіця не можа самастойна выказаць словамі, што яно стамілася, падкажыце яму фразы, якія дапамогуць вам зразумець адзін аднаго, напрыклад "хопіць", " усё " і г.д.
Як навучыць дзіця з аўтызмам паўсядзённым навыкам?
- Чыстка зубоў вельмі важная, бо дазваляе прадухіліць развіццё карыесу і іншых захворванняў зубоў і ротавай паражніны. У вас ёсць два варыянты: чысціць зубы дзіцяці, альбо навучыць дзіця рабіць гэтую працэдуру самастойна. Навучанне дзіцяці чыстцы зубоў можа быць доўгім, але ўсе-такі гэта магчыма. Не існуе ўніверсальных метадаў навучання, якія падышлі б любому дзіцяці з аўтызмам: часам гэтага можна дамагчыся з дапамогай картак, на якіх маюцца пакрокавыя малюнкі-інструкцыі, часам у працэсе гульні з дзіцем, часам на ўласным прыкладзе.
- Наведванне туалета можа быць складаным для любога дзіцяці, але ў дзяцей з аўтызмам гэты працэс можа выклікаць асаблівыя цяжкасці. Навучанне дзіцяці наведваць туалет самастойна можа зацягнуцца на некалькі месяцаў. Лепш пачаць навучанне дзіцяці тады, калі яно пачне разумець, што хоча ў туалет (гэта можна заўважыць па яго паводзінах, міміцы і інш.) Ваша дзіця спачатку можа не зразумець сэнсу ў адмове ад падгузнікаў, у якіх яму было так зручна некалькі гадоў. Пераход з падгузнікаў да выкарыстання гаршка не пажаданы, так як у дзіцяці сфарміруецца новая звычка, і ў будучыні вам будзе нашмат складаней адвучыць яго ад гаршка і навучыць наведваць туалет. Таму рэкамендуецца ад падгузнікаў адразу перайсці да туалета.Паспрабуйце адзначыць час дня, у які ваша дзіця апаражняе мачавы пузыр ці кішачнік (калі вы корміце дзіця па раскладзе кожны дзень, то апаражненне гэтак жа адбываецца прыкладна ў адзін і той ж час сутак). Падчас таго, як дзіця пісае або какае, пакажыце яму фатаграфію туалета і прамоўце "(імя дзіцяці), туалет". Мяняйце падгузнік дзіцяці ў пакоі, дзе ёсць унітаз: так дзіця пачне звязваць свае адпраўленні з наведваннем туалета. У тыя гадзіны сутак, калі дзіця часцей за ўсё спаражняцца – адвядзіце яго ў туалет, распраніцеся і пасадзіце на ўнітаз. Нават калі дзіця не апаражніў мачавы пузыр ці кішачнік, працягвайце паводзіць сябе так, як быццам гэта адбылося: скарыстайцеся туалетнай паперай, апраніце дзіця, вымыйце яму рукі і выведзіце з прыбіральні. Кожны раз, калі дзіця спраўляе патрэбу па-за туалета - як мага хутчэй адвядзіце яго туды. Абавязкова ўзнагароджвайце дзіця, калі яно папісяе або пакакае ва ўнітаз (пахваліце яго ці дайце любімую цацку, печыва і г .д.)
- Мыць рук вельмі важна пасля наведвання туалета і перад ежай. Падчас навучання заўсёды выконвайце ўсе дзеянні ў адной і той жа паслядоўнасці. Напрыклад: падняць рукавы-адкрыць кран-намачыць рукі-узяць у рукі мыла-намыліць рукі-пакласці мыла-спаласнуць рукі-зачыніць кран-выцерці рукі-апусціць рукавы. Першы час стойце побач з дзіцем і дапамагайце яму, накіроўваючы яго дзеянні, альбо падказваючы з дапамогай картак.
Навучанне дзяцей з аўтызмам
Навучанне дзіцяці, як правіла, адбываецца дома прыходзячым спецыялістам, альбо бацькамі. Акрамя таго, у некаторых гарадах існуюць спецыяльныя школы для дзяцей, якія пакутуюць аўтызмам. Навучанне дзіцяці вырабляецца па адмысловых методыках, распрацаваных вядомымі псіхолагамі, педагогамі або псіхіятрамі. Мы пералічым найбольш распаўсюджаныя навучальныя праграмы для дзяцей з аўтызмам:
1. Прыкладны паводніцкі аналіз - гэта вучэбная праграма, якая дапамагае дзіцяці навучыцца аналізаваць свае паводзіны і рабіць высновы, што добра, а што дрэнна. У гэтым дзіцяці дапамагае псіхолаг, які кожны раз узнагароджвае яго за правільнае дзеянне. Гэтая праграма мае мноства этапаў, ад самага простага (навучыць дзіця спакойна сядзець за сталом) да больш прагрэсіўных (фарміраванне гутарковай мовы ў дзіцяці і інш.)
2. "Час на падлозе" - гэта вучэбная методыка, якая прапануе бацькам або настаўніку рэгулярна праводзіць некалькі гадзін у дзень з дзіцем на падлозе, гуляючы. Гульні пры гэтым з'яўляюцца часткай лячэння і фарміравання ў дзіцяці навыкаў да зносін.
3. Праграма ТЕАССН – лячэнне і навучанне дзяцей з аўтычнымі і іншымі тыпамі разладаў зносін. Гэтая вучэбная методыка заснавана на індывідуальным падыходзе, які распрацоўваецца ў залежнасці ад мэтаў навучання, патрэбаў і асаблівасцяў канкрэтнага дзіцяці. Гэтая тэхніка ўключае ў сябе іншыя метады навучання, такія як прыкладны паводніцкі аналіз, навучанне з дапамогай картак або малюнкаў і інш.
4. Методыка «Больш, чым словы» дапамагае бацькам зразумець спосабы іх зносін дзіцяці з навакольнымі. Не заўсёды дзіця з аўтызмам можа выказаць свае жаданні словамі, але бацькі могуць зразумець яго, прасачыўшы за мімікай, жэстамі дзіцяці, яго поглядам і г. д. Зразумеўшы сродкі зносін дзіцяці, бацькі (або псіхолаг) дапамагаюць яму сфарміраваць новыя метады, больш зразумелыя навакольным (напрыклад, з дапамогай слоў, жэстаў або картак).
5. Сацыяльныя гісторыі - гэта своеасаблівыя казкі, якія апісваюць пэўныя сітуацыі, звязаныя са страхамі або непакоем дзіцяці. Такія гісторыі могуць быць напісаны педагогам або бацькамі дзіцяці. У сацыяльных гісторыях апісваецца сітуацыя, тлумачацца думкі іншых людзей і іх эмоцыі, а таксама падказваецца пажаданая рэакцыя дзіцяці ў гэтай сітуацыі.
6. Сістэма зносін з дапамогай абмену карткамі ўжываецца пры цяжкіх формах аўтызму, калі дзіця не можа размаўляць. У гэтым выпадку дзіцяці дапамагаюць запомніць, што азначае тая ці іншая картка, пасля чаго яно выкарыстоўвае картку для зносін. Гэтая сістэма дапамагае дзіцяці праяўляць ініцыятыву ў зносінах, а таксама палегчыць працэс зносін з навакольнымі.
</article>https://correct-lida.schools.by/pages/deti-dozhda