Самым галоўным у маральным выхаванні, з'яўляецца далучэнне дзіцяці да культуры свайго народа, так як выхаванне асобы ў дзіцяці магчыма толькі праз далучэнне яго да культуры ўласнага народа. Далучэнне дзяцей да гістарычнай спадчыны выхоўвае павагу, гонар за мір, і зямлю на якой жывеш. Для маленькага дзіцяці Радзіма пачынаецца з роднага дома, вуліцы, на якой жыве яно і яго сям'я, у сям'і пачынае "расці" будучы грамадзянін сваёй краіны. Узаемадзеянне з бацькоў і дзіцяці спрыяе развіццю эмацыйных, беражлівых адносін да традыцый і культуры свайго народа, да захавання сямейных каштоўнасцяў. Безумоўна, аснова выхавання чалавека закладваецца ў сям'і. Патрыятычнае выхаванне, цікавасць да духоўнага пачатку нашага жыцця таксама павінны пачынацца ў сям'і.
У сучаснай сям'і вялікую частку часу дзіця мае зносіны з мамай. Менавіта з ёй складваюцца даверныя адносіны, абмяркоўваюцца трывогі, пытанні, патрэбы. Аднак для дзяцей не менш важна і зносіны з татам. Чым часцей бацька мае зносіны з дзіцем, тым больш цеснымі становяцца эмацыйныя сувязі.
Устаноўлена, што ў сем'ях, у якіх бацькі трацяць шмат часу на гутаркі, гульні з дзецьмі, дзеці лепш развіваюцца. Аднак даказана, што дзеці, пазбаўленыя магчымасці мець зносіны з бацькамі або з адным з іх, валодаюць падвышанай адчувальнасцю, маюць цяжкасці ў наладжванні кантактаў з аднагодкамі. Сур'ёзную небяспеку для развіцця дзіцяці ўяўляе адсутнасць эмоцый, ласкі, цеплыні пры хай нават і паўнавартасным задавальненні яго фізіялагічных патрэбаў. Толькі пастаянныя зносіны бацькоў з дзіцем спрыяе ўстанаўленню глыбокіх эмацыйных сувязяў, нараджае ўзаемную радасць.
Агульнавядома, што дашкольнікі вельмі эмацыйныя. Гэта эмацыйна-вобразнае ўспрыманне навакольнага свету можа стаць асновай фарміравання патрыятызму.
Пачуццё патрыятызму гэта і любоў да родных мясцін, і гонар за свой народ, за яго культуру, і адчуванне сваёй непарыўнасці з навакольным, і жаданне захоўваць і прымнажаць багацці сваёй краіны.
Пачуццё Радзімы пачынаецца з захаплення тым, што бачыць перад сабой малеча, чаму яно дзівіцца і што выклікае водгук у яго душы. І хоць шматлікія ўражанні яшчэ не ўсведамляюцца ім глыбока, але, прапушчаныя праз дзіцячае ўспрыманне, яны адыгрываюць велізарную ролю ў станаўленні асобы патрыёта.
Менавіта таму родная культура, як бацька і маці, павінна стаць неад'емнай часткай душы дзіцяці, пачаткам, які спараджае асобу.
У маральна-патрыятычным выхаванні велізарнае значэнне мае прыклад дарослых, асабліва ж блізкіх людзей. На канкрэтных фактах з жыцця старэйшых членаў сям'і (дзядуляў і бабуль, удзельнікаў Вялікай Айчыннай вайны, іх франтавых і працоўных подзвігаў) неабходна прывіваць дзецям такія важныя паняцці, як «абавязак перад Радзімай», «любоў да Айчыны», «працоўны подзвіг» і г. д. Важна падвесці дзіця да разумення, што мы перамаглі таму, што любім сваю Айчыну, Радзіма шануе сваіх герояў, якія аддалі жыццё за шчасце людзей. Іх імёны ўвекавечаны ў назвах гарадоў, вуліц, плошчаў, у іх гонар узведзены помнікі.
Духоўны, творчы патрыятызм трэба прывіваць з ранняга дзяцінства. Выхаванне дзяцей у любові і павазе да бацькоў, шанаванні продкаў - адна з вядучых ідэй педагогікі. Іншая ідэя - гадаваць будучага сем'яніна з малых гадоў шляхам фарміравання станоўчых маральных якасцяў (працавітасці, памяркоўнасці, падатлівасці, стараннасці, сціпласці, сумленнасці).
Спецыяльныя даследаванні паказалі, што сям'я і дзіцячы сад, маючы свае асаблівыя функцыі, не могуць замяніць адзін аднаго і павінны ўзаемадзейнічаць у імя паўнавартаснага развіцця дзіцяці.
Пры азнаямленні з гісторыяй малой радзімы, перш за ўсё, павінна быць арганізавана пошукавая дзейнасць: дзеці могуць распытаць сваіх бацькоў, дзядуляў і бабуль пра гісторыю назвы горада, вуліцы, на якой яны жывуць. Дарослыя дзеляцца з дзецьмі ведамі пра вядомых людзей свайго горада, на спецыяльных занятках дзеці могуць абмяняцца атрыманай інфармацыяй, прапаноўваць свае версіі пра гісторыю некаторых назваў. Разглядванне дакументаў і фотаздымкаў, спрыяе ўдакладненню і дапаўненню ведаў дзяцей. У выніку дадзенай працы вырастае пазнавальная цікавасць да гісторыі горада, павага да знакамітых землякоў.
Формы ўзаемадзеяння з бацькамі на дадзеным этапе: сумеснае з бацькамі стварэнне фотаальбомаў, газет або артыкулаў з гісторыяй горада, у якім жыве дзіця і яго блізкія, сумесныя прагулкі па вуліцах, з наступным складаннем фотагазеты - справаздачы аб прагулцы, тэматычныя бацькоўскія сходы і г. д.
Дыяпазон аб'ектаў, з якімі знаёмяць старшых дашкольнікаў, пашыраецца - гэта раён і вобласць у цэлым, яго славутасці, гістарычныя месцы і помнікі. Дзецям тлумачаць, у гонар каго яны узведзены. Старшы дашкольнік павінен ведаць назву свайго горада, сваёй вуліцы, прылеглых да яе вуліц, а таксама ў гонар каго яны названыя. Яму тлумачаць, што ў кожнага чалавека ёсць родны дом і горад, дзе ён нарадзіўся і жыве. Для гэтага неабходныя экскурсіі па горадзе, на прыроду, назіранні за працай дарослых, дзе кожнае дзіця пачынае ўсведамляць, што праца аб'ядноўвае людзей, патрабуе ад іх зладжанасці, узаемадапамогі, веды сваёй справы. І тут вялікае значэнне набывае знаёмства дзяцей з народнымі промысламі краю, народнымі ўмельцамі. Асабліва каштоўным з'яўляецца ўдзел бацькоў і іншых блізкіх сваякоў у гэтых экскурсіях, гэта надае ведаў аб родным горадзе актуальнасць і непасрэднасць.
Рэкамендацыі для бацькоў.
- Пагутарыце з дзіцем аб вашай сям'і; дайце характарыстыку кожнага члена сям'і ў асобнасці, пакажыце клапатлівае паважлівае стаўленне паміж усімі членамі сям'і. Разгледзьце сямейныя фотаздымкі; разам з дзіцем складзіце "Герб сям'і", "Генеалагічнае дрэва". З самых ранніх гадоў неабходна навучыць малога паважаць і берагчы сямейныя традыцыі, ведаць свой радавод, пачытаць старэйшае пакаленне. Бо сямейны ачаг, злучэнне роднасных душ пад адным дахам - пачатковае звяно маральнага выхавання.
- Знаёмце дзіця з "малой радзімай" - вуліцай, мікрараёнам, родным горадам, яго знакамітымі жыхарамі, славутасцямі, сімваламі. Вяртаючыся з дзіцем з дзіцячага саду, прапануеце яму гульню "Хто больш цікавага заўважыць?", "Што новага з'явілася на нашай вуліцы?", "Як гараджане ўпрыгожваюць свой раён да свята?». Дапамажыце дзіцяці ўбачыць тое, што ў выхаваўчым стаўленні найбольш важна: праца людзей, пераўтварэнне аблічча горада, раёна. Дома прапануйце дзіцяці намаляваць, што больш за ўсё спадабалася на прагулцы.
- У выхадныя дні арганізуйце з дзецьмі мэтавыя прагулкі, экскурсіі да памятных месцаў, мемарыялаў, дошкі гонару ў гонар герояў Вялікай Айчыннай вайны; абавязкова паглядзіце ваенны парад і святочны салют. Дзіця да экскурсіі варта падрыхтаваць, прадумаць, што і як расказаць пра тое ці іншым аб'екце, нагадаць і сваім прыкладам паказаць, што хлопчыкам неабходна здымаць галаўныя ўборы ў абеліскаў; даць магчымасць ускласці да помнікаў кветкі.
- Неабходна паказаць дзецям, якія захоўваюцца дома ордэны, медалі, фотаздымкі ваенных гадоў. Дзіця павінна ганарыцца тым, што ў іх сям'і блізкі яму чалавек быў удзельнікам Вялікай гістарычнай бітвы, дзякуючы якой краіна абараніла сваю незалежнасць, дала яму, маленькаму грамадзяніну, права на шчаслівае дзяцінства.
- Далучайце дзіця да вытокаў беларускай народнай культуры. Знаёмце з мастацкай літаратурай па фальклору - казкамі, былінамі, паданнямі; наведайце выставы народнага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва. Разам з дзіцем паспрабуйце змайстраваць ляльку або абярэг. Выраб падобных вырабаў выхоўвае цярпенне, кемлівасць, развівае творчае мысленне, уменне бачыць магчымасці творчага пераўтварэнні прадметаў. Гэта выдатная школа як патрыятычнага, так і эстэтычнага выхавання.
- Турбуйцеся аб духоўна-маральным выхаванні маляняці; дайце першапачатковыя веды аб важных святах: Каляды, Масленіца, Вялікдзень.
- Раскажыце дзіцяці аб сваёй працы: што вы робіце, якую карысць краіне, людзям прыносіць ваша праца. Калі гэта магчыма, пакажыце канкрэтныя вынікі працы. Раскажыце, што вам падабаецца ў вашай працы, якіх маральных якасцяў яна патрабуе: адказнасці, увагі, уменні кантактаваць з іншымі людзьмі і інш.; што было б, калі б вы працавалі дрэнна.
- Уважліва ставіўцеся да пытанняў дзяцей, паказвайце і тлумачце падзеі і факты, заахвочвайце дапытлівасць, развівайце здольнасць назіраць і аналізаваць з'явы. Чытайце дзецям добрыя разумныя кнігі, наведвайце бібліятэкі, выставы, музеі, удзельнічайце ў спартыўных спаборніцтвах, творчых конкурсах. Будзьце самі актыўныя і неабыякавыя! І вынікі не прымусяць сябе доўга чакаць.
Паважаныя бацькі, не шукайце адгаворак, займайцеся з дзецьмі. У наш час усе экскурсіі, выставы ў музеі, можна наведаць і дома. Але кожнаму дзіцяці неабходны зносіны з усімі членамі сваёй сям'і. Любіце і цаніце кожны момант свайго жыцця.
http://ped-kopilka.ru/blogs/sofja-evgenevna-shapovalova/konsultacija-dlja-roditelei-rol-semi-v-vospitani-patrioticheskih-chuvstv-u-doshkolnikov.html